Jak vypadá mezinárodní školení pro pracovníky s mládeží?

14.8.2023

To zjistíte v rozhovoru s Michaelou Holotňákovou, účastnicí školení Connector 8.0 o metodách neformálního vzdělávání mládeže.

Čerstvá absolventka třineckého gymnázia a budoucí studentka medicíny na Masarykově univerzitě v Brně Michaela Holotňáková se s námi podělila o zkušenosti s mezinárodním školením pro pracovníky s mládeží, které se konalo v Rumunsku. Školení s názvem Connector 8.0 se koná již od roku 2014 a zaměřuje se na metody neformálního vzdělávání mládeže.

Jak jste se dozvěděla o příležitosti TCA školení (Training and Cooperation Activities – školení pro pracovníky s mládeží)?

Zbožňuji Erasmus+ programy a sleduji na Instagramu mnoho profilů, které nabízí příležitosti k výjezdu na projekty nejen do zahraničí. Jedním z těchto profilů je i Eurodesk.cz, který zveřejnil právě projekt Connector 8.0.

Mohla byste čtenářům přiblížit, jak probíhá výběr účastníků na školení? Jaká byla cesta k účasti na Connector 8.0?

Před samotným výjezdem je nutné vyplnit přihlášku, na jejímž základě organizátoři vyberou účastníky projektu. Může se tedy stát, že se na projekt přihlásíte, ale nakonec na něj nepojedete, protože nebudete vybráni. Zpravidla má pořádající organizace předem stanovený maximální počet účastníků z jednotlivých zemí. Proto je dobré si dát s přihláškou záležet, a rozepsat se o své motivaci k účasti a o svých zkušenostech s tématem a s prací s mládeží.

Přihlášky většinou bývají formou Google Forms, ale Connector 8.0 byl specifický v tom, že jsem se musela zaregistrovat na jejich stránku a přihlášku vyplnit skrz ni. Další specifikum bylo, že na rozdíl od ostatních tréninkových kurzů, kterých jsem se účastnila, Connector 8.0 proplácel jen ubytování a stravu, takže jsem se ohledně příspěvku na dopravu potřebovala spojit s Domem zahraniční spolupráce, kterému tímto ještě jednou děkuji za spolupráci.

Pak už jsem jen počkala, než mi přišel email o přijetí na projekt a bylo to. Koupila jsem letenky a začala balit.

Co byste poradila lidem, kteří by se chtěli na takové školení také přihlásit?

Rozhodně to zkuste! Je to skvělá příležitost k získání nových znalostí a dovedností, poznání lidí z různých koutů Evropy (někdy i světa) a rozšíření si obzorů. Já se z projektů vždy vracím nadšená a plná energie. Hlavně se není čeho bát. Cestu na projekt nějak zvládnete a bude tam o vás skvěle postaráno organizátory a lektory. Tak pojďte do toho a možná se na některém z projektů potkáme.

Vy jste si vybrala školení Connector 8.0 – proč právě toto školení?

Projekty většinou vybírám podle data konání. Jiné to nebylo ani z Connectoru 8.0, protože shodou okolností jsem v kalendáři měla z celých prázdnin jen týden v kuse bez programu, do kterého se Connector 8.0 skvěle napasoval. Tak jsem se podívala na program, jestli by mě projekt bavil a byl mi přínosný, a hned jsem šla vyplňovat přihlášku.

Mohla byste čtenářům popsat, jak vypadá takový běžný den na školení?

Každý projekt to má trochu jinak, ale na Connectoru jsme ráno vstali, zašli si na snídani, a v 9:30 začínal první workshop. Po něm jsme měli pauzu na kávu a následoval další workshop. Pak jsme měli skvělý oběd, odpolední pauzu a zase dva bloky workshopů. Po večeři jsme na tomhle projektu neměli organizovaný program (kromě jednoho večera) a každý si mohl dělat, co chtěl. Někteří chodili na procházky do blízkého parku nebo do města, jiní posedět na hotelovou terasu, mohli jsme také zajít do sauny nebo jen tak odpočívat na pokojích.

Co vám školení dalo? Naučilo vás něco, co využijete ve svém běžném životě, ve své profesi?

Dalo mi toho mnoho. Když pominu kamarádství, které jsem si díky školení vytvořila, zlepšila jsem se v angličtině a v konverzování s lidmi obecně. Dozvěděla jsem se také o Goetheho metodě, na kterou byly workshopy, kterých jsem se účastnila, zaměřené. Goethe se zabýval zpomalením procesu a vnímáním věcí do nejmenšího detailu, což mě inspirovalo k tomu, abych taky ve svém životě, při práci s dětmi, a na svých vlastních workshopech zpomalila a šla víc do hloubky.

Hodně lidí se bojí na taková školení přihlásit – jednak se bojí angličtiny, ale také překonat svoji komfortní zónu. Co byste takovým lidem poradila?

Rozhodně může pomoct vyjet na projekt s někým, koho znáte. Na svém prvním projektu jsem se taky bála, že se nedomluvím nebo že se mi cestou něco stane a ani se nezvládnu dopravit na místo. Já jsem sice na projekty zatím vždy jela jen sama za sebe, ale obecně se to ve dvou lépe táhne. Ohledně cesty – určitě pomůže si ji detailně naplánovat předem. S angličtinou zpravidla bývá problém jen v hlavě. Když se přestanete bát, že budete při mluvení dělat gramatické chyby, půjde to. Hlavně bych řekla, že na projektech se po pár dnech rozmluví každý, i když měl předtím jen základní komunikativní úroveň angličtiny.

Plánujete se zapojit do dalších příležitostí Erasmus+ mládež – ať už je to další školení, akce nebo podání projektu?

Rozhodně ano. Mezi Connectorem 8.0 a dalším tréninkovým kurzem, kterého se účastním, je jen týden a půl přestávky. Potom to už ale bude horší, protože si nemyslím, že mě z medicíny uvolní, abych mohla vyjet na Erasmus+. Ale tak, možná zase příští léto!

Co jsou Training and Cooperation Activities (TCA)?

Společným cílem těchto aktivit je přispět ke kvalitativnímu rozvoji programu Erasmus+ a budování kapacit účastníků ze všech oblastí vzdělávání. Školení konkrétně pro pracovníky s mládeží se věnují tématům neformálního vzdělávání a dávají tak příležitost zlepšit si své kompetence, získat zahraniční zkušenosti a navázat nové kontakty. Nabídku školení pro pracovníky s mládeží můžete najít na portálu SALTO Youth. U některých aktivit poté přihlašování probíhá skrze přihlašovací formulář Domu zahraniční spolupráce. Způsob přihlašování je vždy upřesněn u konkrétní akce v aktuální nabídce.